Wyszukaj grób

Regulamin Cmentarza Parafialnego
Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych
w Katowicach –Zarzeczu
z dnia 8 maja 2024r.

                                                                                                                     

§1
  1. Właścicielem Cmentarza Parafialnego w Katowicach –Zarzeczu jest Parafia Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Katowicach –Zarzeczu, NIP: 9542341788, ul. gen. Stefana Grota-Roweckiego 22, Katowice.
  2. Cmentarzem parafialnym zarządza Ksiądz Proboszcz który obecnie sprawuje urząd proboszcza lub administrator parafii lub osoba upoważniona odpowiednio przez proboszcza lub administratora parafii(dalej jako: Zarządca cmentarza).
  3. Prowadzenie spraw formalno-organizacyjnych niezbędnych do zorganizowania pochówku na cmentarzu jak też innych spraw związanych z działalnością cmentarza oraz dotyczących przestrzegania niniejszego Regulaminu należy do kompetencji Kancelarii Parafialnej mieszczącej się w budynku Kościoła Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych przy ulicy Gen. Stefana Grota Roweckiego 22 w Katowicach- Zarzeczu lub bezpośrednio do Zarządcy cmentarza. 
 
§2

Pogrzeby/ pochówki odbywają  się w terminach uzgodnionych z Zarządcą cmentarza lub z Kancelarią Parafialną poza trzema  dniami tygodnia tj.  poniedziałek, wtorek, niedziela. Uzgodnienie terminu pogrzebu / pochówku może nastąpić podczas wizyty w Kancelarii Parafialnej lub telefonicznie z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem. 
 
 
§3

Obsługiwanie ceremonii pogrzebowych na Cmentarzu Parafialnym w Katowicach – Zarzeczu mogą prowadzić podmioty gospodarcze o odpowiednim przedmiocie działalności gospodarczej (usługi pogrzebowe i pokrewne - zakłady pogrzebowe). Czynności związane z organizacją pogrzebu mogą być również podejmowane przez członków rodziny osoby zmarłej.
 
§4
  1. Ilekroć jest mowa w niniejszym regulaminie o:
    1) Miejscu grzebalnym – rozumie się przez to miejsce wyznaczone przez Zarządcę cmentarza do urządzenia grobu,
    2) Grobie – rozumie się przez to miejsce grzebalne w którym pochowano osobę zmarłą,
    3) Założyciel grobu – rozumie się przez to osobę, która jako pierwsza zawarła umowę z parafią reprezentowaną przez zarządcę cmentarza i opłaciła miejsce grzebalne,
    4) Dysponencie grobu- rozumie się przez to założyciela grobu lub członków rodziny osoby pochowanej w tym grobie wymienionych w §6 ust.1 niniejszego regulaminu,
    5) Opłacie za pochowanie- rozumie się przez to opłatę będącą jednocześnie potwierdzeniem zawarcia umowy na pochowanie zwłok w grobach ziemnych dla jednej trumny na okres 20 lat i murowanych na okres 50 lat,
    6) Opłacie prolongacyjnej-rozumie się przez to opłatę potwierdzającą przedłużenie umowy zawartej z parafią o nienaruszalności grobów ziemnych na okres 20 lat i murowanego dla jednej trumny na okres 50 lat,
    7) Cmentarz –rozumie się przez to odpowiednio Cmentarz Parafialny parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Katowicach Zarzeczu.

  2. Na Cmentarzu Parafialnym w Katowicach Zarzeczu urządza się:
    1)Groby ziemne
    a)Pojedyncze, przeznaczone do pomieszczenia jednej trumny,
    b) Pojedyncze w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6,
    c) Pojedyncze w których składa się urnę / urny,
    d) Rodzinne podwójne pionowe dla dwóch trumien.
    2) Groby murowane rodzinne podwójne pionowe dla dwóch trumien umieszczonych jedna nad drugą ( dwupoziomowe )
  3. Do grobu ziemnego pojedynczego przeznaczonego do pomieszczenia  jednej trumny wymienionego w § 4 ust.2 pkt.1lit.a niniejszego paragrafu Regulaminu istnieje możliwość pochowania 3 urn z prochami zmarłych bez możliwości późniejszego dochowania w nim trumny, jeżeli nie zakazują tego przepisy sanitarne powszechnie obowiązującego prawa.
  4. Do grobu murowanego wymienionego w § 4ust.2pkt2 niniejszego paragrafu Regulaminu istnieje możliwość pochowania 4 urn z prochami na każdym poziomie bez możliwości późniejszego dochowania w nim trumny, jeżeli nie zakazują tego przepisy sanitarne powszechnie obowiązującego prawa.
§5
  1. Opłaty pobierane są zgodnie z cennikiem obowiązującym na Cmentarzu Parafialnym w Katowicach Zarzeczu ustalonego przez Zarządcę cmentarza.Cennik dostępny jest w Kancelarii Parafialnej.
  2. Za pochówek pobierana jest odpowiednia opłata w wysokości ustalonej w cenniku o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu Regulaminu z zastrzeżeniem §8 ust. 6 niniejszego Regulaminu.
  3. Zwłoki,szczątki oraz prochy ekshumowane i chowane w nowych grobach ziemnych, murowanych lub grobach 20 letnich traktowane są jako nowy pochówek za który pobierane są opłaty.
  4. Do każdej opłaty za pochowanie doliczana jest jednorazowa opłata za wywóz śmieci.
  5. Dowodem nabycia prawa do grobu,wykonania usługi pochówku i wniesienia opłaty za pochowanie jest pisemne potwierdzenie opłacenia miejsca tzn. dokument wystawiony przez Zarządcę cmentarza. Brak jakiegokolwiek potwierdzenia wniesienia opłaty za pochowanie świadczy o braku wniesienia takiej opłaty.
 
§6
  1. Prawo do pochowania zwłok ludzkich oraz dysponowania grobem ma :
    1) Najbliższa rodzina osoby zmarłej tj.(wedle podanej poniżej kolejności):
    a)pozostały małżonek/ małżonka,
    b)krewni zstępni ( dzieci , wnuki, prawnuki),
    c) krewni wstępni ( rodzice, dziadkowie, pradziadkowie),
    d) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (rodzeństwo, kuzynostwo),
    e) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia,
    2) Właściwy organ wojskowy w przypadku wojskowych zmarłych w czynnej służbie,
    3) Właściwy organ państwowy, instytucje i organizacje społeczne w przypadku osób zasłużonych wobec Państwa i społeczeństwa.
  2. Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które dobrowolnie się do tego zobowiążą.
  3. Przyjęcie zwłok do pochowania na Cmentarzu parafialnym w Katowicach –Zarzeczu następuje po przedstawieniu wymaganych dokumentów.
  4. W przypadku przyjęcia do pochowania zwłok, szczątków, prochów osoby zmarłej poza granicami kraju wszelkie dokumenty niezbędne do pochowania, a wystawione w języku obcym, winne być przedłożone wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
 
§7
  1. Dysponent grobu wymieniony w §6 ust. 1 niniejszego Regulaminu uprawniony jest do podejmowania decyzji dotyczących grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pochówków , ekshumacji, utrzymania lub likwidacji w granicach określonych obowiązującymi przepisami prawa oraz z zastrzeżeniem § 7 ust.3 niniejszego Regulaminu.
  2. Prawo dysponowania grobem nie przysługuje osobie, która wniosła opłaty lecz najbliższej rodzinie określonej w §6 ust.1 pkt. 1 niniejszego Regulaminu.
  3. W przypadku gdy dysponentami grobu są dwie lub więcej osób  wszelkie decyzje związane z dysponowaniem grobem winny być podejmowane przez wszystkie te osoby lub przez jedną z nich, upoważnioną przez osoby pozostałe.  Zarządca cmentarza parafialnego  nie jest właściwy do rozstrzygania sporów w zakresie dysponowania grobem. W przypadku sporów, zainteresowane osoby powinny rozstrzygnąć spór przed właściwym sądem.
  4. Dysponent grobu , zarówno pojedynczego jak i rodzinnego może udostępnić go do pochowania innych osób pod warunkiem że nie narusza przy tym praw i dóbr innych osób.
  5. Wszelkie konsekwencje prawne związane ze złożeniem przez dysponenta nieprawdziwych lub niekompletnych dokumentów oraz decyzjami dysponenta naruszającymi dobra osobiste innych osób ponosi dysponent.
 
§8
  1. Opłaty za pochowanie zwłok w grobie ziemnym czyli udostępnienie miejsca grzebalnego ziemnego pobiera się na okres 20 letni a w przypadku grobów murowanych na okres 50 letni.
  2. Grób nie może być użyty do ponownego pochowania przed upływem 20 lat od daty ostatniego pochowania w tym grobie.
  3. Po upływie 20 lat ponowne użycie grobu do pochowania nie może nastąpić jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę za udostępnienie miejsca grobu (opłata prolongacyjna) Zastrzeżenie to ma skutek na 20 lat i może być odnowione .
  4. Pierwszeństwo do wniesienia opłaty prolongacyjnej posiada dysponent grobu.
  5. Zapłata opłaty prolongacyjnej przez inną osobę niż dysponent grobu nie powoduje nabycia przez tą osobę uprawnień przysługującym dysponentowi grobu.
  6. Dokonanie na wniosek dysponenta grobu, ponownego pochówku w grobie mającym ponad 20 lat wymaga w pierwszej kolejności w przypadku istnienia zaległości w opłatach prolongacyjnych uregulowania zaległych opłat.
  7. Opłaty prolongacyjne rozlicza się z dokładnością do 1 roku jako 1/20 opłaty prolongacyjnej w przypadku grobu ziemnego oraz jako 1/50 opłaty prolongacyjnej w przypadku grobu murowanego.
  8. Jeżeli w terminie 5 lat od daty upływu obowiązywania umowy ( termin ważności grobu) nie zostanie uiszczona opłata prolongacyjna, grób może zostać zlikwidowany.
  9. Zarządca cmentarza nie ma obowiązku powiadamiania dysponenta grobu o terminie upływu obowiązywania umowy(ważności grobu.
  10. Po terminie określonym w ust.8 niniejszego paragrafu Regulaminu grób przechodzi do dyspozycji Zarządcy cmentarza
  11. Po wygaśnięciu umowy o której mowa wyżej dysponent grobu zobowiązany jest do usunięcia wszelkich elementów nagrobka. Jeżeli nie zostaną one usunięte w terminie 5 lat licząc od dnia wygaśnięcia umowy przechodzą do dyspozycji Zarządcy cmentarza bez prawa ich zwrotu czy zwrotu nakładów finansowych i kosztów materiału.
  12. Nieopłacone groby mogą być użyte do ponownego pochowania zwłok po dokonaniu wcześniej ich likwidacji tj. zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.
  13. Osobie która mimo upływu terminu oznaczonego w ust.8 niniejszego  Regulaminu nie dopełniła warunków w zakresie przedłużenia umowy (nie uiściła opłaty prolongacyjnej)i została dokonana likwidacja grobu nie przysługuje roszczenie o przywrócenie posiadania praw do grobu, chociażby nadal odwiedzała grób.
  14. Zapisy ust.2-13 niniejszego paragrafu Regulaminu nie dotyczą pochowania zwłok w grobach murowanych, rodzinnych oraz urn z prochami zmarłych.
 
§9

Pochowanie zwłok, szczątków i prochów do istniejącego grobu jest możliwe po ustaleniu, że:
  1. Osoba uprawniona do pochowania – dysponent ma prawo do wskazanego przez nią grobu,
  2. Brak jest przeszkód formalnych i technicznych do użycia tego grobu do pochowania,
  3. Uiszczona zostanie należna opłata.

§ 10

Ekshumacja może być dokonana tylko w przewidzianych przepisami prawa przypadkach i terminach.
 

§11
  1. Na grobach  można budować i utrzymywać nagrobki o wymiarach nie przekraczających granic powierzchni grobu.
  2. W przypadku niezastosowania się do wymogów określonych w§11 ust.1 niniejszego Regulaminu, Zarządca cmentarza może zażądać przebudowy nagrobka na wyłączny koszt dysponenta grobu.
  3. Nagrobek może być ustawiony wyłącznie po wniesieniu na rzecz Parafii opłaty nagrobkowej tzn. 10% wartości nagrobka, płatnej w kancelarii parafialnej.
 

§12
  1. Wszystkie groby muszą być oznaczone tabliczką nekrologową z podaniem imienia , nazwiska , i daty zgonu zmarłego.
  2. Oznakowanie winno być wykonane w sposób trwały, czytelny, i ustawione w miejscu widocznym na grobie.
  3. Oznakowanie grobu należy do jego dysponenta.
  4. Groby samowolnie zarezerwowane lub przywłaszczone pozostają do dyspozycji Zarządcy cmentarza.

§13
  1. Na terenie Cmentarza należy zachować ciszę i spokój.
  2. Na terenie Cmentarza śmieci należy wrzucać wyłącznie do kontenera umieszczonego przy wyjściu z Cmentarza
  3. Zieleń na terenie Cmentarzu (drzewa, krzewy) podlegają  ochronie przed zniszczeniem.
  4. Usytuowanie grobu w pobliżu drzewa nie jest podstawą do jego wycięcia.
  5. Na terenie Cmentarza  ZABRANIA SIĘ :
    1)niszczenia lub samowolnego przemieszczania urządzeń cmentarnych oraz ich elementów jak również elementów nagrobków,
    2)samowolnego sadzenia drzew i krzewów pod rygorem usunięcia ich przez zarządcę cmentarza,
    3) samowolnego usuwania drzew i krzewów,
    4)niszczenia nasadzeń krzewów i drzew,
    5)ustawiania ogrodzeń itp.,
    6)wyrzucania odpadów poza pojemnik do tego przeznaczony w szczególności poza ogrodzenie cmentarne,
    7)przebywania dzieci bez opieki dorosłych,
    8)wprowadzania zwierząt, za wyjątkiem psów przewodników,
    9) spożywania napojów alkoholowych,
    10) wywieszania ogłoszeń i reklam. 
  6. Na terenie cmentarza zabrania się dokonywania następujących czynności bez uprzedniego zgłoszenia i uzyskania zgody Zarządcy cmentarza:
    1) wykonywania prac kamieniarskich i budowlanych,
    2)wjeżdżania pojazdami mechanicznymi i rowerami,
    3) ustawiania ławeczek, ( ławeczki mogą być montowane w sposób łatwy do usunięcia tzn. nie mogą być montowane na stałe ) nie dopuszczalne są ławeczki z oparciami oraz zamontowanym pojemnikiem pod siedziskiem. Samowolne ustawienie ławeczek będzie skutkowało usunięciem ich przez Zarządcę cmentarza.
    4) utwardzania i odwadniania terenu wokół grobu,
    5) prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, handlowej  czy zarobkowej.

§14
  1. Osoby fizyczne i inne podmioty :
    1) wykonujące prace kamieniarskie i budowlane,
    2) przygotowujące groby do pochówku,
    3) świadczące usługi remontowe, porządkowe i pielęgnujące na grobach,
    - mogą po uiszczeniu jednorazowej opłaty w wysokości 100 złotych i za zgodą Zarządcy wjeżdżać na teren cmentarza, sprowadzać potrzebny sprzęt i materiały oraz wykonywać powierzone im usługi i roboty  tylko po uzgodnieniu czasu przebywania na cmentarzu  z Zarządcą cmentarza.
  2. Osoby i podmioty wymienieni w ust. 1 niniejszego  Regulaminu (dalej zwani również jako wykonawcy) ponoszą odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikłe w następstwie realizowanych na terenie cmentarza prac, w tym również za uszkodzenia sąsiednich grobów, nagrobków oraz pozostałej infrastruktury cmentarza oraz zobowiązani są do pokrycia kosztów napraw lub wniesienia odszkodowania na rzecz poszkodowanych.
  3. W trakcie wykonywania prac zabrania się zastawiania dróg i przejść pojazdami, pojemnikami, sprzętem i materiałami budowlanymi. Wykonawcy wymienieni w §14ust.1 niniejszego Regulaminu zobowiązani są do uporządkowania terenu po zakończonych pracach.
  4. Nie należy wrzucać gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko- budowlanych do kontenera na Cmentarzu. Pozostały gruz po remoncie lub rozbiórce starego pomnika należy wywieźć z terenu cmentarza i zagospodarować zgodnie z powszechnie obowiązującymi  przepisami w zakresie gospodarki odpadami.
  5. Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi.
§15
  1. Dysponenci  miejsc  grzebalnych oraz osoby przebywające na terenie Cmentarza zobowiązane są do stosowania się do zaleceń i informacji zarządcy cmentarza.
  2. Dysponent miejsca grzebalnego/ grobu zobowiązany jest do stałego utrzymywania czystości i porządku tego miejsca.
 
§16

W przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu zarządcy cmentarza przysługują uprawnienia wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów.
 
 
§17

Odpowiedzialność cywilna Zarządcy cmentarza  regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Cmentarz nie jest monitorowany, ani dozorowany. Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za akty wandalizmu, zniszczenia nagrobków itp. jak i kradzieże.Dysponenci grobów mogą zawrzeć we własnym zakresie umowy ubezpieczenia nagrobka.
 
 
§18

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają ogólnie obowiązujące przepisy prawa. Aktualna treść regulaminu pozostaje dostępna w Kancelarii Parafialnej oraz na stronie internetowej Cmentarza. Zmiany Regulaminu wymagają zachowania formy pisemnej. Uprawnionym do dokonywania zmian w treści Regulaminu jest odpowiednio proboszcz lub administrator parafii.
 
PROBOSZCZ
Ks. Artur Wyrobek