Wyszukaj grób

Regulamin Cmentarza Parafialnego w Kuczkach-Kolonii

 

  • 1. Przepisy ogólne
  1. Właścicielem Cmentarza w Kuczkach-Kolonii jest Parafia pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Kuczkach; Kuczki-Kolonia 20, 26-634 Gózd.
  2. Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.
  3. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.

 

  • 2. Postanowienia porządkowe
  1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.
  2. Na terenie cmentarza zakazuje się:
    - zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca;
    - zaśmiecania terenu;
    - wprowadzania zwierząt;
    - niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
    - samodzielnego dokonywania prac remontowych lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza;
    - wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza.
  3. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonym do tego celu miejscu.
  4. Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby mogą być indywidualnie ubezpieczone przez dysponenta grobu w dowolnej firmie ubezpieczeniowej.
  5. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284) uznaje się iż:
    - grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;
    - grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;
    - grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;
    - miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez Zarząd Cmentarza do urządzenia grobu.

 

  • 3. Groby i miejsca pochówku
  1. Na grobach można budować i utrzymywać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu.
  2. Przed ustawieniem nagrobka, lub wykonaniem innej czynności budowlanej (zmiana nagrobka, ułożenie kostki wokół, itd.) należy uzyskać zgodę od Zarządcy Cmentarza i wnieść stosowną opłatę.
  3. Opaska betonowa grobu (kostka betonowa, płyta chodnikowa, lub inny trwały materiał budowlany) nie może przekraczać szerokości 30 cm wokół grobu.
  4. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionych wymogów Zarządca Cmentarza może zażądać przebudowy, lub usunięcia na wyłączny koszt dysponenta grobu.
  5. O wolnym miejscu grzebalnym i sposobie go przeznaczenia decyduje Zarządca Cmentarza.

 

  • 4. Dysponent grobu
  1. Dysponentem grobu jest najbliższa osoba zmarłego, lub osoba do tego upoważniona przez rodzinę zmarłego oraz wnosząca stosowne opłaty związanych z prawem do miejsca, na którym jest umieszczony grób (Dz.U. z 2020 r., nr 10, poz.1).
  2. Do pochowania zwłok lub prochów ludzkich oraz dysponowania miejscem grzebalnym uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego lub odpowiednie instytucje w następującej kolejności:
    - pozostały małżonek (-ka);
    - krewni zstępni (dzieci, wnuki...);
    - krewni wstępni (rodzice, dziadkowie...);
    - krewni boczni do czwartego stopnia pokrewieństwa (kuzynostwo);
    - w przypadku braku w/w krewnych, inni krewni;
    - właściwy organ wojskowy w przypadku zmarłych wojskowych w czynnej służbie;
    - właściwy organ państwowy, instytucje i organizacje społeczne w przypadku osób załużonych wobec państwa i społeczeństwa;
    - osoby, które się do tego dobrowolnie zobowiążą.
  3. Dysponent grobu jest uprawniony do podejmowania wszelkich decyzji dotyczących grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pochówków, ekshumacji, utrzymania lub likwidacji.
  4. W przypadku, gdy dysponentem grobu są dwie, lub więcej osób, wszelkie decyzje związane z dysponowanym grobem powinny być podejmowane przez wszystkie osoby, lub przez jedną z nich, upoważnioną przez pozostałe.
  5. Wszelkie konsekwencje prawne związane ze złożeniem przez dysponenta grobu nieprawdziwych lub niekompletnych dokumentów oraz decyzjami dysponenta grobu naruszającymi dobra osobiste innych ponosi dysponent.
  6. Dysponent grobu jest zobowiązany do utrzymywania czystości i porządku miejsca grzebalnego oraz jego otoczenia.

 

  • 5. Opłaty
  1. Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które przeznaczone są na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na cmentarzu, itp.
    Opłaty są pobierane z tytułu:
    - rezerwacji miejsca grzebalnego;
    - udostępnienia miejsca grzebalnego;
    - przedłużenia dzierżawy grobu;
    - stawiania nowego nagrobka, lub wymiany starego nagrobka oraz jakichkolwiek inwestycji przeprowadzanych przez dysponenta grobu.
  2. Wysokość wyżej wymienionych opłat aktualizowana jest każdego roku od dnia 1 listopada.
  3. Opłaty za pochowanie zwłok, czyli za udostępnienie miejsca grzebalnego, pobiera się na okres dwudziestoletni.
  4. Zarządca Cmentarza Parafialnego potwierdza każde pobranie opłaty stosownym dokumentem.
  5. Wniesienie opłaty przez inną osobę, niż dysponent grobu nie powoduje nabycia przez tą osobę uprawnień przysługujących dysponentowi grobu.
  6. Nieopłacone groby mogą być użyte do ponownego pochowania zwłok po dokonaniu wcześniejszej ich likwidacji, tj. zgodnie z zasadami określonymi w stosownej Ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 1959 r., nr 11, poz.62).

 

  • 6. Postanowienia końcowe
  1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 1 listopada 2022 roku.
  2. W przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu Zarządcy Cmentarza przysługują uprawnienia wynikające z przepisów szczególnych regulujących poszczególne rodzaje naruszeń.
  3. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.